Pages Menu
Categories Menu
Krzywa zapominania

Krzywa zapominania

Krzywa zapominania zwana także krzywą Ebbinghausa przedstawia zależność między procentem przechowywanych informacji a czasem ich przechowywania. Wskazuje ona dokładnie, że nawet godzinę po nauce jest wyraźny spadek ilości zapamiętanych informacji. Następnie proces ten ulega stopniowemu spowolnieniu. Ebbinghaus wykreślił ją na podstawie nauki zgłosek bezsensownych. Jednak można spokojnie ją odnieść do nauki normalnych treści.   Krzywa zapomnienia wskazuje dokładnie jak ważną rolę odgrywają powtórki. Przypominanie materiału, kiedy na krzywej zapominania spada ilość zapamiętanych informacji. Każda kolejna powtórka sprawia, że pozostaje w naszej pamięci większa ilość informacji przez dłuższy czas, aż w końcu wszystko zapamiętujemy na stałe. Ważne przy takiej nauce jest wykreślenie osobnej krzywej dla każdej jednostki materiału. Pozwoli to odpowiednio określić kiedy powinny nastąpić powtórki z tej jednostki. Dobrym rozwiązaniem w tym przypadku są specjalistyczne programy, które za nas wykreślą krzywe zapomnienia i będą przypominać nam o powtórkach, które musimy zrobić. Taka nauka poprzez zapamiętanie materiału w odpowiednich odstępach czasu jest niezwykle skuteczna.   Redukowanie do minimum efektu przerwy pozwala na szybsze przyswojenie danego materiału. Przy odpowiedniej motywacji nauka...

Wiecej
Pamięć długotrwała

Pamięć długotrwała

Pamięć długotrwała to nieograniczony zbiór w którym przechowujemy informację przez całe życie. Przechowywane w niej są również tak zwane ślady pamięciowe. Zapamiętane odczucia zewnętrzne, które zmieniają układ i ułożenie sieci neuronowych.   Pamięć długotrwała dzieli się na 3 sektory: proceduralną, semantyczną i epizodyczną. Ta pierwsza dotyczy wyuczonych przez nas czynności. Natomiast ta druga skupia się na słowach i pojęciach oraz na ich znaczeniu. Epizodyczna to wszystkie sytuacje, w których braliśmy udział. Im lepiej zorganizowana przez nas nauka danego materiału, tak aby był powiązany z innymi informacjami tym łatwiej go zapamiętamy.   Trening pamięci długotrwałej przynosi efekty dopiero po jakimś czasie i ciężko zaobserwować. By dbać o ten rodzaj pamięci trzeba przede wszystkim unikać braku snu i bezsenności. Wysypianie się jest to bardzo ważny element wypoczynkowy dla naszego mózgu. Kolejną ważną kwestią jest nasza dieta. Powinna ona być bogata w żelazo, magnes i potas. Wpływają one niezwykle korzystnie na naszą pamięć. Dlatego zaopatrzmy się na przykład w czerwone mięso, orzechy czy czekoladę.   Sam trening pamięci długotrwałej odbywa się na...

Wiecej